Visie
A. SCHOOLVISIE
Onze dorpsschool wil kinderen optimale vormingskansen en kwaliteitsvol onderwijs bieden, zodat ze kunnen opgroeien tot gelukkig, positief en kritisch denkende jongeren.
Zorgzaamheid dragen wij hoog in het vaandel. Daarom zetten wij ons zeer sterk in op de ontwikkeling van elk kind binnen zijn eigen referentiekader.
Wederzijds respect ligt ook aan de basis van onze schoolvisie, die op die manier beantwoordt aan de universele rechten van de mens en in het bijzonder aan de rechten van het kind.
Op onze school zijn kinderen gelijkwaardig, wat inhoudt dat alle jongens en meisjes ongeacht hun afkomst of overtuiging welkom zijn en ook op gelijke voet worden behandeld.
De openheid van de school is noodzakelijk om tot school te komen. Ouderparticipatie is een meerwaarde, willen we iets bereiken met onze leerlingen in deze snel groeiende maatschappij. Ons team is bereid om samen te werken en te communiceren met iedereen die een nuttige bijdrage kan leveren voor de ontwikkeling van onze kinderen, leerkrachten en ouders.
Al deze doelstellingen vormen de eigenheid van onze school. Om deze doelstellingen te bereiken stemen wij ons beleid af op onze schoolvisie.
B. ONS LOGO
De naam 't Wilgennest en het logo met zes kleuren en drie hoofden is doorspekt met symboliek.
Rond onze school staan heel wat wilgen: bomen met buigzame takken. We hebben zelfs een buitenklas gemaakt van wilgentakken.
Flexibel, net zoals onze school wil zijn. Voor de leerlingen en de ouders willen we een kwailteitsvol, zorgzaam, veilig en warm nest zijn waar de leerlingen, gedurende zes jaar, hun basiskennis kunnen vormen.
De drie hoofden staan voor de ouders, de leerlingen en de leerkrachten, die we op onze school in open sfeer bij elkaar willen brengen.
De kleuren van de drie hoofden zijn in de basiskleuren omdat op onze school de basisleerstof wordt gegeven. De drie overige kleuren zijn een mengeling van twee basiskleuren.
De visuele vertaling sluit liefst zo dicht mogelijk aan bij onze richtlijnen:
Wij zijn een levendige en dynamische school met grote aandacht voor zorg. Wij zien onszelf als een nest waarin we de kinderen koesteren, maar van waaruit we ze ook stimuleren om op eigen tempo en eigen kracht sprongen te maken. Het logo insinueert goesting om te springen, te moven, te bewegen;
- Wij zien onze school als een verstrengeling tussen directie, leerkrachten, ouders en leerlingen. Maar ook de onderlinge verstrengeling tussen de zes leerjaren. De laatste graad ontfermt zich bijvoorbeeld over de kleinsten uit de eerste graad;
- De school ligt in een groene, landelijke omgeving. In de keuze van de naam verwijzen we onder meer naar een buitenklasje opgetrokken met wilgentakken. Achter de school ligt een natuurgebied met daarin een riviertje;
- Vermits de school uit zes leerjaren bestaat, hadden wij het liefst gezien dat het logo op één of andere manier die verstrengeling van zes componenten weerspiegelt.